2026-06-26

Nacka går över till Koha

Nacka upphandlar projektledning av två IT-projekt:

"1. Upphandling av bibliotekssystem 'KOHA' (Open Source). Förberedelse för införande av systemet. Detta projekt ska tas över från avgående projektledare under augusti. 2026.

2. Upphandling av handläggarsystem för b la bygglovsärenden (ByggR/Nova). Under hösten kommer arbetet vara fokuserat på kravinsamling. Detta projekt ska startas upp under augusti 2026."

Läs mer om upphandlingen här.

Magasin K skriver:

"Samtidigt har kulturnämnden beslutat att upphandla ett nytt gemensamt bibliotekssystem för samtliga sex bibliotek i kommunen. I dag används Axiells bibliotekssystem på alla bibliotek, även de som drivs av Dieselverkstaden.

I underlaget beskriver kommunen att det nuvarande systemet har 'brister i både prestanda och funktioner för statistik och uppföljning'. Det nya systemet bygger på öppen källkod och ska skapa en 'sammanhållen och fungerande verksamhet'."

Min kommentar:

Det Nacka gör är inte att upphandla ett nytt bibliotekssystem, de upphandlar leverantör av Koha. Angående "funktioner för statistik och uppföljning" se mina inlägg om statistik i Quria via länken nedan. I källorna ovan nämns inget om vilken publik webblösning Nacka tänkt sig i framtiden.

Klicka här för att läsa mina inlägg om statistik i Quria.

Klicka här för att läsa allt jag skrivit om Koha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar