2022-06-02

Diskussion om digitala böcker - och något om metadata

Björn Waller, som arbetar på Bibliotek Botkyrka, har åt Regionbibliotek Stockholm skrivit rapporten "Digitala böcker på bibliotek: Vadan, varför, varthän?".

Rapporten har presenterats i Biblioteksbladet: "Digitala böcker – varför så komplext?".

Fredrik Larsson, systembibliotekarie i Göteborg, har replikerat på Björn Wallers rapport i Biblioteksbladet: "E-böcker: Varför fortsätta med det som inte fungerar?".

Fredrik Larsson menar, med Göteborgs erfarenheter som bakgrund, att vi måste lämna accesslån som dominerande utlåningsmodell för digitala böcker.

Läs också "Fler samtal behövs om e-böcker på bibliotek" av Maciej Liguzinski och Birgitta Wallin.

Mina kommentarer och frågor i blogginlägget "Om 'e-boksproblemet'" är fortfarande relevanta. Jag anser också att det är viktigt att vi har webblösningar där våra användare kan söka/reservera/låna formatoberoende. Folkbibliotek borde också göra mer för att tillgängliggöra fria e-böcker.

Jag noterar att utannonseringen av Addas upphandling "E-litteratur 2019" är senarelagd. När jag skrev om upphandlingen 2021-12-30 utlovades att den skulle utannonseras "före sommaren 2022", nu utlovas istället att den ska utannonseras "efter sommaren 2022."

Minst lika viktigt som frågorna kring digitala böcker anser jag vara hur vi tänker oss framtidens metadataförsörjning. I Norge planeras "en nasjonal metadatabrønn som sikrer én autorisert kilde til metadata for norske bibliotek, og som muliggjør gjenbruk av metadata både mellom bibliotekene og mellom bibliotekene og andre aktører."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar